
El Centre Nacional de Certificació i Productes Sanitaris (CNCps) ha realitzat una enquesta de satisfacció per a conèixer l'opinió dels seus clients sobre l'experiència en el procés de certificació del (MDR, Reglamento (UE) 2017/745, de abril, por el que se regulan los productos sanitarios per les seves sigles en anglès). En ella, un 60% de les empreses consideren al CNCps un soci estratègic clau, amb bona relació qualitat-preu i alts nivells de satisfacció general, el 95,4% repetiria l'experiència i el 100% el recomanaria.
Este estudio específico e independiente de las encuestas bianuales que realiza a sus grupos de interés como parte del programa de calidad de las Administraciones Públicas, se realizó el pasado mes de marzo con el objetivo de detectar oportunidades de mejora que permitan seguir adaptando los servicios a las necesidades reales de las empresas.
L'enquesta ha obtingut un índex de resposta del 70%, la qual cosa aporta una base sòlida per a l'anàlisi i reflecteix un alt nivell d'implicació de les empreses amb les quals treballa l'organisme. Els resultats han estat molt positius, la qual cosa confirma que els serveis prestats compleixen àmpliament amb les expectatives, la qual cosa ens alegra i motiva a continuar treballant en aquesta línia. S'identifiquen, així mateix, oportunitats de millora en certs aspectes específics que permeten elevar encara més la qualitat del servei. De la mateixa manera, moltes empreses van manifestar un fort interès a rebre major formació en temes clau per al desenvolupament de les seves activitats, la qual cosa representa una valuosa oportunitat per a enfortir la proposta de valor i fomentar relacions més sòlides amb els clients.
Els sis blocs de preguntes dels quals consta aquest estudi són els següents:
- Procés de certificació i l'adaptació al MDR: la mayoría de las empresas encuestadas ya han comenzado el proceso de certificación MDR, aunque solo una cuarta parte lo ha completado. Muchas aún no han certificado todo su catálogo, principalmente por limitaciones en la obtención de datos clínicos y disponibilidad de recursos especializados en la empresa. La normativa ha generado mejoras en productos y, aunque algunos proyectos de I+D se han ralentizado, el efecto general es positivo, ya que actúa como un motor de modernización tecnológica en el ámbito de la innovación.
- Costos i terminis del procés: más del 66% de las empresas considera que los costes fueron transparentes y el 100% los encontró predecibles, lo que indica una buena planificación inicial. La mayoría de las empresas encuestadas señalaron que el plazo de certificación se había ajustado a sus expectativas. Sin embargo, hay cierta disparidad en la satisfacción con los resultados de la revisión técnica y auditorías, si bien se alcanzan puntuaciones intermedias/altas.
- Factors d'elecció del CNCps i valoració del servei: las empresas valoran principalmente la cercanía geográfica del Centro, seguida de la rapidez del proceso y la continuidad del personal auditor. Por el contrario, factores como la reputación, el coste del servicio y la acreditación técnica obtuvieron puntuaciones más bajas (con un valor medio de un 7 sobre 10), indicando que no son tan decisivos en la elección. Aspectos como la experiencia de los auditores y la calidad en la comunicación obtuvieron valoraciones intermedias. Más del 60% de las empresas dan una nota sobresaliente a su relación con el CNCps y el 60% de ellas también dan un sobresaliente a su grado de confianza en el Centro.
- Percepció de l'auditor: l'enquesta reflecteix una clara valoració positiva cap a aspectes humans i d'actitud dels auditors del CNCps. La qualitat més ben valorada ha estat la d'animar a les empreses a continuar treballant, la qual cosa suggereix que l'acompanyament constructiu durant els processos d'auditoria és especialment benvolgut. Li segueixen altres qualitats ben valorades com l'estar actualitzats amb els canvis legislatius, ser ètics, tenir bona capacitat de comunicació, tenir mentalitat oberta, aportar visió global i ser empàtics. Totes aquestes característiques reforcen la imatge d'un auditor pròxim, informat i humà. El 60% dels enquestats donen un excel·lent a l'acompliment dels últims auditors amb els quals han treballat, igual que amb la relació i el grau de confiança en el CNCps.
- Comunicació i eines digitals: quant als canals de comunicació, les empreses prefereixen la comunicació verbal durant les auditories, seguida del correu electrònic i les trucades telefòniques. Les reunions presencials i l'aplicació informàtica del CNCps van ser pitjor valorades, probablement per la necessitat de desplaçament o pel maneig de la interfície. Resulta cridaner que les videollamadas hagin estat pitjor valorades que les trucades telefòniques, malgrat permetre comunicació visual. Aquesta diferència podria explicar-se per problemes tècnics a l'hora de connectar-se o per una menor percepció de proximitat en comparació amb la interacció telefònica directa. Així i tot, es valora positivament la claredat i actualització de la informació proporcionada.
- Percepció global i fidelització: les empreses consideren al CNCps un soci estratègic clau, amb bona relació qualitat-preu i alts nivells de satisfacció general. El 95,4% repetiria l'experiència i el 100% el recomanaria.